Flekkefjord,  Tur

Brufjell

Tid: ca 4 t tur/retur (inkludert lang pause)

Høyde: Brufjell: 190 moh

Brufjellhålene: ca 15 moh

Lengde: ca 5,5 km

Oppstart:

Kjør Fv44 mot Åna-Sira. Ta av ved Roligheten nær Åna-Sira og kjør videre mot Østebø. Parker på oppmerket parkeringsplass.

Fra parkeringsplassen går du til venstre på Østebøveien til du kommer til et infoskilt og en grind. Her starter stien til Brufjell.

Annet:

- Gode sko

- Du kan velge graderingen selv. Blå sti er middels krevende og rød sti er krevende. Partiet ned til Brufjellhålene er gradert til svart og er anbefalt for erfarne turgåere.

- Ikke gå i regnvær eller uvær. Det blir fort glatt.

- Oversiktskart (Rundtur: Parkering - Brufjellhålene - Brufjell)

Turbeskrivelse:

Stien går gjennom et lite skogholt og videre forbi rullesteinstranda Sandvika. Her er det fint å ta seg en pause. Etter hvert kommer du til et kryss hvor du kan velge mellom blå eller rød sti. Vi valgte den røde stien. Den var litt krevende fordi vi måtte klatre opp et lite, bratt fjellparti.

Turen fortsetter videre oppover, langs fjellet. Etter hvert deler stien seg i to og du kan velge å fortsette stien opp til Brufjell eller gå nedover til Brufjellhålene. Panoramautsikten fra Brufjell er helt fantastisk! Blått hav så langt øyet kan se. Partiet ned til Brufjellhålene er krevende pga klatringen. Det er spesielt krevende for de som har høydeskrekk. Det gjelder å ta det rolig og ta ett skritt om gangen. Nede ved Brufjellhålene kan du nyte utsikten og ta deg en velfortjent pause.

God tur!

Brufjell 190 moh
Veien ned til Brufjellhålene

Vi blogges!

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *