Hjem

Kaldåsknipa

Tid: ca 1,5 timer t/rHøyde: 500 moh.Lengde: ca 4 km t/rOppstart: Fra Åpta: Kjør ca 12 km på Drangeveien, forbi Drange, til du kommer til en bom. Du kan parkere på en liten p-plass i området. Følg skilting til Kaldåsknipa.Turbeskrivelse: Kaldåsknipa er Lyngdals høyeste punkt. Turen går stort sett oppover, på grusvei, helt opp til masta. Fra toppen har du fin utsikt ut over heia.  Annet: Oversiktskart: https://kart.gulesider.no/m/TJ1S9God tur!

Fantastiske Roma

Vi har vært i vakre Roma! Det var godt å reise igjen. Sist gang vi var på utenlandsreise var for ca to år siden. Da reiste vi til Amsterdam. Etter det har det vært vanskelig å reise pga covid, men nå ser fremtiden for reise litt lysere ut.Da vi kom til Roma dro vi straks til hotellet. Vi hadde en fotballkamp som vi skulle rekke. Vi fikk oss en god overraskelse da vi skulle sjekke inn og ble oppgradert til suite! Det var et stort rom med en stor rund seng og badekar, midt i rommet. Skulle tro at vi var på the Playboy Mansion! Det var en god start på turen.Vi besøkte de typiske turistattraksjonene. Vi var på Stadio Olimpico og så Roma spille mot Atlanta. Roma vant 1-0 og det var livlig på stadion. Stadio OlimpicoVi var selvfølgelig innom Colosseumet. Det er et “must” når man først er i Roma. Colosseumet er et amfiteater som er rett under 2000 år gammelt. Mye av ruinene er fortsatt godt bevart. Det er utrolig å tenke på at bygget er så gammelt. Imponerende byggverk!❤I nærheten av Colosseumet finner du Forum Romanum som var torgplassen i Roma i oldtiden. Ruinene og monumentene er godt bevarte og flotte å se på. Det var spennende å vandre gjennom den gamle torgplassen.Forum RomanumColosseumEn halvtimes kjøretur, utenfor Roma, kommer du til Vatikanstaten. Dette er verdens minste land og setet for paven. Vi besøkte Vatikanmuseene, Vatikanets hage, Det sixtinske kapell, Petersplassen og Peterskirken. Vi hadde omvisning på Vatikanmuseene. Omvisningen var veldig bra og besøket hadde ikke vært det samme uten den. Det er så mange detaljer og mye historie i Vatikanet, så det var fint å ha en dyktig guide som kunne fortelle oss om de viktigste detaljene. En historie som ble fortalt var om Michelanglo og hvordan han mistet synet på det ene øyet etter at han fikk maling i det. Det skal ha skjedd da han malte taket i det sixtinske kapell. Han malte taket selv og brukte 3-4 år på det. Det var dessverre ikke lov til å ta bilder i det sixtinske kapell, men dere har sikkert sett det berømte kunstverket.VatikanmuseeneSkolen i AthenPeterskirkenJeg kjøpte med en del suvenirer og når jeg først var i Vatikanet, så måtte jeg kjøpe med litt hellig vann. Vannet er velsignet av paven, så da får jeg kanskje litt hell og lykke fremover :)På slutten av turen var vi innom Spansketrappen, Pantheon og Trevifontenen. Det er så utrolig mye fint å se på i Roma og dette var bare litt av det. Jeg kunne gjerne hatt noen dager ekstra og reist videre til Napoli eller Sicilia, men det får bli en annen gang. Vi hadde masse god mat og drikke. Jeg spiste verdens beste pizza og lasagne! Hvordan de får det til aner jeg ikke. Italienerne er bare så gode på å lage mat! Jeg fikk tak i navnet på en knallgod rødvin som jeg skal prøve å bestille på vinmonopolet. PantheonTrevifontenenVår, sol og god stemning!Vi er allerede i gang med å planlegge neste tur. Denne gangen tror jeg at det blir i nordligere strøk, men ting kan fort endre seg. Det blir spennende å se hvor vi ender opp.

Nye smaksopplevelser på Under

En ny restaurant kan sjekkes av listen. Check!Vi har endelig vært på restauranten Under i Lindesnes. Dette er en av flere restaurantene vi har ønsket å besøke. Under åpnet i mars 2019 og er verdens største undervannsrestaurant. Restauranten fikk tildelt en stjerne i Michelinguiden 2020.Slik er klassifiseringen:Én stjerne: Eksepsjonelt bra restaurant i sin kategori.To stjerner: Verdt en omvei.Tre stjerner: Verdt en reise i seg selv.Restauranten var helt nydelig. Vi var så heldige som fikk sitte på den beste plassen, helt fremme ved vinduet. Det var en flott opplevelse å se fisk og krabber på så nært hold.Maten så ut som et kunstverk! De hadde lagt inn mye arbeid på presentasjonen. Vi fikk servert 18 småretter med helt nye smaker og juice som var tilpasset rettene. Juicen var et godt alkoholfritt alternativ. Det er verdt å merke seg at dette er en restaurant som baserer seg på sjømat og sjøsmaken kjennes som en rød tråd i alle rettene, så du bør være glad i sjømat. For meg ble det i overkant mye sjøsmak.Hele matopplevelsen varte i ca 3,5 timer. Det var en spennende opplevelse, men det var i overkant dyrt. Det koster å oppleve verdens største undervannsrestaurant.

Vi vil aldri glemme # 2

BombesplintenPå en solskinnsdag i fjor høst gikk vi tur på Knaben. Som dere sikkert vet så var Knaben tidligere en gruveby hvor det ble utvunnet molybden. Grunnstoffet var viktig i våpenproduksjonen under 1.- og 2. verdenskrig. På vei tilbake til bilen gikk vi forbi et minnesmerke. En bombesplint. Historien bak bombesplinten er så utrolig at den må deles her:A/S Knaben Molybden var den eneste molybdengruven som tyskerne hadde tilgang til under 2. verdenskrig og molybden var viktig i stålproduksjonen. Tyskerne tok kontroll over gruvedriften på Knaben. For de allierte var det viktig å stoppe gruvedriften. Molybdengruvene ble derfor to ganger angrepet av allierte bombefly.3. mars 1943 kom 10 engelske jagerbombefly og angrep gruvebyen. 16 ansatte mistet livet i angrepet.16. november 1943 kom 131 amerikanske bombefly. Flyene kretset lenge i lufta på grunn av vanskelige lys- og vindforhold. Dette gjorde at folkene på Knaben fikk tid til å søke beskyttelse i tilfluktsrom før den første bomben ble sluppet. Angrepet varte i over en time og mer enn 1100 bomber ble sluppet. Ingen nordmenn ble drept i angrepet. Flere tyske soldater mistet livet.Bombesplinten på bildet under er fra det amerikanske angrepet. Man kan fremdeles finne slike splinter i fjellterrenget rundt gruveanlegget.Bombesplint fra et amerikansk B-17 bombeflyI fjellterrenget ved gruvene fant vi noe sølvfarget materiale som ligner på molybden.Tips: Du kan lese innlegget Tur til Knaben hvis du er nysgjerrig på Rundturen til Knaben IKilder:  Informasjonstavle publisert av Knabens Venner

Tur, solnedgang og nydelig utsikt fra Langelandsfjell, Hidra

Hidra er ei øy i Flekkefjord kommune. Det er et populært feriemål på sørlandet. Til det daglige bor det ca 600 fastboende på øya. For å komme seg ut til øya må du ta en kort fergetur fra fastlandet. Tid: ca 1,5 time t/r uten pause.Høyde: 287 moh.Lengde: ca 4 km t/rOppstart: Fra Flekkefjord: Kjør Fv44 mot Hidra. Sving av og kjør Fv469 til Kvellandstrand. Ta fergen over til Hidra.Kjør Fv469 og videre Fv910 mot Rasvåg. Ta av til venstre mot Øvre Veisdal/Hummerås. Ta til høyre mot Hummerås og kjør rett frem til du ser oppslagstavlen ved Veisdal. Her er parkering og turstart. Du kan også gå fra Hummerås.Annet: – Oversiktskart: Veisdal – Langelandsfjell https://kart.gulesider.no/m/k5L9f- Turløypen er merket.Turbeskrivelse:Første del av turen går oppover en smal grusvei. Etter hvert flater terrenget ut. Turen fortsetter videre forbi Saksemyra og Tjødnemyra før du tar av og går oppover terrenget til Langelandsfjellet. Utsikten er fantastisk. På fine dager kan du se over til Lista fyr og Varnes fyr. Ellers har du nydelig utsikt utover Listafjorden. Du ser over til Andabeløya og Strandsfjorden. Bak ser du det lave fjellandskapet som strekker seg mellom Flekkefjord og Åna-Sira. På toppen står en søyle med minnesmerke: Ungdommen sette steinen til minne um hundradaaret 1814-1914. Gud signe gamle Norig.Enjoy!ListafjordenSøyle med minnesmerke fra 1914Vi blogges!

Tur rundt Slevdalsvannet

Slevdalsvannet på Lista er et gammelt våtmarksområde med yrende fugleliv. Vannet er i nærheten av Lista Flypark. Rundt Slevdalsvannet er det bygd to fugletårn, hvor et av dem står ved Ammodumpa økogård.Tid: Kort tur, ca 30 min. Lengde: ca 1 – 1,5 km Oppstart:  Fra Farsund: Kjør Fv43 mot Borhaug. Ta av ved Borhaug barneskole og kjør opp Skolebakken. Kjør rett frem mot Villaveien og ta til høyre. Følg vegskilt for parkering.Annet: – I området er det dyr på beite og som er oppstallet. Opptre varsomt, hold avstand og lukk grinda.Man trenger ikke alltid å dra så langt for å finne spennende steder å dra på tur. På denne turen gikk vi rundt Slevdalsvannet og videre inn i Ammodumpa økogård. Slevdalsvannet er et vann som nesten er gjengrodd og som tidligere var våtmark. Det er mange fuglearter som raster rundt vannet. Vipa og Krikkanda hekker her, og du finner et rikt planteliv rundt vannet. Slevdalsvannet er en av få kransalgesjøer i Agder (kransalge er en gruppe grønnalge) hvor frosker, padder og salamandere trives. Rundt vannet er det to fugletårn som du kan gå til for å få bedre utsyn over området.Inne i Ammodumpa økogård står et av fugletårnene. Her får du god oversikt over området og du kan se helt over til Lista Fyr. I området står det flere bygg fra 2. verdenskrig og et flyvrak.Enjoy!Vi blogges! Kilder: -Informasjonstavle (Slevdalsvannet Naturreservat)-https://www.artsdatabanken.no/Pages/197860/Kransalger_br__small_CHARA__small_