Ekspedisjon,  Tur

Pilegrimsleden – Del 2

Vi har gått St. Olavsleden. Dette er en av flere Pilegrimsleder som fører til Nidarosdomen. Leden starter opprinnelig i byen Selånger ved østkysten i Sverige. St. Olavsleden er totalt 580 km fra start til slutt og tar ca 4 uker å gå. Vi startet leden på Stiklestad og gikk 145 km til Nidarosdomen i Trondheim. Vandringen tok totalt 7 dager å gjennomføre.

Gikk du glipp av første del av Pilegrimsleden? Les mer her.

Informasjon

Tid: 7 dager (62 timer inkludert pause)

Lengde: Ca 145 km

Oppstart: Fly til Værnes. Fra Værnes kan du ta toget til Verdal Stasjon. Fra Verdal går du 4 km til Stiklestad. Her starter turen.

Annet:

- Kjøp Pilegrimspasset og få stempler som dokumenterer vandringen. Denne turen kvalifiserer til Olavsbrevet. Passet kan forhåndskjøpes på nettet eller på Stiklestad Nasjonale Kultursenter.

- Ruten er godt merket. Følg alltid pilegrimsmerket. Den viser tydelig med pil når du skal ta en annen vei. Du vil møte på noen røde merker underveis. Disse merkene skal ikke følges.

- Under hele ekspedisjonen sov vi i telt. Det anbefales å overnatte på herbergene og gårdene underveis da det er vanskelig å finne teltplass. Store deler av turen går langs områder med jordbruk.

Dag 4 Borås - Ersgard

17. Mai

Vi våknet opp til sol og fint vær på Borås Gård. Vi spiste frokost i sola og pyntet sekken med flagg. Det var en god start på dagen.

I nærheten av Borås Gård står et minnesmerke og flyrester fra to fly som styrtet under andre verdenskrig. Vi var innom og så på restene.

Så startet dagens etappe. Det var varmt og lummert i været. Det var god stemning. Bilene kjørte i bilkortesje og tutet da de kjørte forbi. Vi traff på et eldre par som vi hadde møtt tidligere på turen. Vi traff også på eierne av Borås Gård. Det var veldig hyggelig!

Utover ettermiddagen begynte det å regne. Det er første gang jeg har opplevd regn på ekspedisjon. En gang må være den første. Jeg var godt forberedt med regnklær.

Mot slutten av dagen kom vi til Værnes Kirke. Kirken er fra 1100- tallet og er Norges eldste bevarte steinbygning.

Videre gikk vi til Ersgard hvor vi skulle slå opp teltet. Ersgard er et gårdshotell. Selve gården er fra 1700-tallet. Eierne var midt i 17. mai feiringen da vi ankom. Det hadde regnet mye og vi var våte. Vi fikk med dessert som svigers hadde laget og det satte vi veldig pris på. Det var godt å komme seg på plass. Denne dagen gikk vi til sammen 22 km. Vi koste oss veldig med dessert i teltet mens regnet plasket for fullt på utsiden.

Flyrester av vraket
Hipp, Hipp, Hurra!
Værnes Kirke

Dag 5 Ersgars - Nyhus

18. Mai

På grunn av store mengder regn, ventet vi med å gå til klokken var 13.00. Det var sent, men til gjengjeld ble vi ikke så våte.

Vi startet med å gå en del på vei. Etter hvert gikk turen videre i skog. Jeg fant muligens enda en fossil som jeg må få sjekket. Den veide ganske mye, så sekken ble merkbart tyngre.

Denne dagen gikk vi ca 15 km. Vi manglet 5 km til Nyhus hvor dagens mål opprinnelig var. Vi klarte ikke å gå hele etappen og bestemte oss for å slå opp teltet. Mens vi holdt på å sette opp teltet så jeg en bekjent. Jeg hvisket til Joachim at jeg trodde det var en tidligere kollega av meg, men han trodde at jeg hadde forvekslet henne med noen andre. Da personen kom nærmere viste det seg at det var min tidligere kollega Majken! Helt utrolig at vi møttes på denne måten. Og SÅ tilfeldig! Vi slo an en prat. Jeg fikk hilse på hunden hennes og hun fikk hilse på Joachim. Så utrolig hyggelig!

Etter at vi hadde slått opp teltet, begynte det å regne igjen. Det var godt å komme inn i teltet. Vi lå gode og varme i soveposen, mens regnet plasket på utsiden...

Spissmorkel som skal visst være en ettertraktet matsopp.
Hyggelig å treffe på Majken!

Dag 6 Nyhus - Vikhammer

19. Mai

På denne etappen klarte vi å ta igjen de tapte kilometerne. Vi gikk 24,5 km. Vi gikk forbi Storfossen som er en foss på 40 meters vannfall. Videre gikk vi forbi Folden gård hvor jeg fikk et stempel i passet.

Etter hvert kom vi til et stort myrområde ved Skarpåsen. Det var flere tjern i området og en del skog. Det var utrolig fint der! Akkurat den typen terreng som jeg liker. Jeg mener at dette var den fineste strekningen på turen. I dette området gikk vi forbi Gapberget hvor det sies at en gjeter så Huldra. Gjeteren ble så forgapt at han aldri fikk lukke igjen munnen sin, derav navnet Gapberget. Det sies at Huldra lokket til seg menn og hvis de ble med henne inn i berget, kom de seg aldri ut igjen...

Vi vandret videre og kom til Hasetkammen. Her gikk vi av stien og gikk ca 1 kilometer til vi kom til et minnesmerke hvor en nordmann ble skutt under 2. verdenskrig. Vi fikk også oppleve litt dyreliv. En rovfugl angrep noen ender ved et tjern. Det var masse bråk. Vi satt og fulgte med på sidelinjen.

Mot slutten av dagen ankom vi Vikhammer. Det første vi gjorde var å kjøpe chips, brus og sjokolade. Vi campet på Vikhammer motell og camping hvor jeg fikk enda et stempel i passet. Vi bestille pizza fra pizzabakeren og koste oss masse med all maten. Det var så godt!

Vi nærmet oss slutten på turen. Vi visste at dette var siste dagen hvor vi fikk oppleve naturen. Vi la oss i teltet med lyden av biler susende på utsiden. Det var ingen tvil om at vi var kommet tilbake til "sivilisasjonen".

Storfossen

Dag 7  Vikhammer - Nidarosdomen

20. Mai

På denne etappen gikk vi stort sett på asfalt. Vi gledet oss veldig til å komme frem. Det var mye folk, bråk og tett bebyggelse. Turen var for lengst over for min del. Jeg trives ikke så godt å gå i tett bebyggelse. Jeg trives best ute i skogen.

Det første som møtte oss da vi kom til Trondheim var fire unge menn som kranglet med en eldre fyr. De bannet og truet hverandre. De var så aggressive at jeg trodde det kom til å utvikle seg til en fysisk slåsskamp. Det var kaotisk. Velkommen til byen, tenkte jeg... Men vi hadde også noen fine øyeblikk som for eksempel Ladestien. Det var veldig fint der.

Så kom øyeblikket vi hadde ventet på. Jeg skulle hente Olavsbrevet. Vi ankom Nidaros Pilegrimsherberge. Jeg fikk det siste stempelet i passet mitt. I tillegg fikk jeg et klistremerke som lot oss få gratis inngang til Nidarosdomen, Erkebispegården, Riksregaliene og Forsvarsmuseet, i tillegg til rabatter på hotell og mat. Det var en flott overraskelse.

Jeg mottok Olavsbrevet og var veldig stolt av det! Til slutt gikk vi til Nidarosdomen hvor vi avsluttet turen. Etter 145 km på vandring var turen gjennomført. Jeg er så glad for den fine opplevelsen og ikke minst at jeg har en fantastisk god turpartner som gjorde turen ekstra gøy!

Lade kirke

Takk for turen.

Vi blogges!

Én kommentar

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *