Hardanger,  Tur

Tur til Vesle Nup ved Haukeliseter

Vesle Nup er en fjelltopp på 1510 meter over havet, sør for Hardangervidda Nasjonalpark. Dette er en populær topptur som starter ved Haukeliseter fjellstue.

Tid: ca 5 timer t/r (inkl. små pauser)

Høyde: 1510 moh.

Lengde: ca 12 km t/r

Oppstart:

Kjør til Haukeliseter Fjellstue. Her kan du parkere bilen. Gå på baksiden av fjellstuen og videre opp over hovedveien til du kommer til en sti som går opp fjellet. Her starter turen.

Annet:

- Været skifter raskt. Ha derfor med godt med klær. Ull er perfekt, selv på sommeren. Pass på å ha med nok mat og drikke.

- Mobildekningen varierer mye. Ha derfor med kart og kompass.

- Merkingen er ikke så god. Vi fulgte et svakt rødt DNT merke. Vi måtte stoppe opp flere ganger for å se om vi var på riktig vei.

- Planlegg turen godt før dere drar. Sjekk værmeldingen på forhånd og les deg opp på turen.

- Oversiktskart: https://kart.gulesider.no/m/jrhEg

Turbeskrivelse:

Turen starter ved Haukeliseter Fjellstue. Herfra går du bratt oppover fjellet før det flater seg ut på toppen. Stien går gjennom åpent fjellterreng med flott utsikt i alle retninger.

På halvveien traff vi på flere lemen som løp i gresset. De var så fine. Jeg har kun sett lemen på tv, så det var gøy å se dem i virkeligheten.

Mot slutten av turen går stien stort sett oppover. Det viser seg å gå flere stier opp til Vesle Nup. Vi gikk opp mellom skaret, nesten til toppen, før vi tok av stien til høyre mot Vesle Nup. Andre tur beskrivelser fører til skaret, forskjellen er at du tar av til høyre og går oppover langs starten av skaret. Vi klarte ikke å finne denne stien, så vi fortsatte oppover mellom skaret. Valget er ditt.

På toppen så vi ut over Hardangervidda og fjell med snødekte topper. Vi kunne se Hårteigen som er et av de høyeste fjellene på Hardangervidda. Det blåste kaldt på toppen, men vi fant noen fine sitteplasser i le for vinden. Der spiste vi nisten, drakk en kopp kaffe og nøt utsikten før vi dro tilbake samme vei vi kom fra.

Haukeliseter fjellstue
På vei til Vesle Nup. Vi ser toppen av fjellet
Vesle Nup 1510 moh
Vesle Nup

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *