Blogg,  Flekkefjord,  Tur

«Bomturen»

Del 1

Det var en nydelig dag! Jeg stod opp tidlig for å dra på tur. Turen skulle gå til Kjørsfjell som har et nydelig utsiktspunkt over Hidra og Lista. Jeg pakket med meg en banen, en proteinbar, to brødskiver og en flaske vann. Akkurat nok mat til en halvlang tur. Jeg kjørte til Itland som er ca 20 min med bil utenfor Flekkefjord.

Så var turen i gang  Det første jeg kom til var to skilt som pekte i forskjellige retninger, men begge gikk til Kjørsfjell. Bak meg kom en  familie som skulle samme vei. Jeg tenkte for meg selv at jeg helst ville gå alene og nyte naturen, så jeg endte opp med å velge den retningen de ikke valgte. Først gikk jeg inn i en skog, forbi et vann og oppover en bratt strekning. Da jeg kom til toppen skjønte jeg godt at de andre hadde valgt å gå den andre veien. Det var en tøff start. På toppen kom jeg til Store Håland som tidligere var en gammel gård. Det var også et kryss hvor jeg kunne velge mellom flere stier. Meningen med turen var å dra til Kjørsfjell, men i dette øyeblikket ble jeg så utrolig eventyrlysten, så da jeg så skiltet Mønstremyrvarden så tenkte jeg at der må jeg gå! Jeg la om hele turen og begynte å gå mot Mønstremyrvarden. Eventyret var i gang...

Store Håland

Jeg fortsatte turen videre inn i en skog og over en delvis inntørket myr. Det vokste mye sopp i dette området... Videre inne i skogen møtte jeg på en mann som også gikk tur. Vi stoppet opp og tok en prat. Han spurte om jeg hadde gått her før? Jeg fortalte at jeg hadde gjort om ruten og ville gå til Mønstremyrvarden. Vi snakket litt om hvor langt det var igjen og hvor jeg skulle gå. Han så litt skeptisk ut og sa at enkelte steder var turstien dårlig merket. Jeg svarte at det var nok ingen problem. Jeg skulle fint klare å finne merkene! Jeg merket at han fortsatt var litt skeptisk før han dro videre på turen sin og lite visste jeg at han hadde rett..

Jeg fortsatte stien oppover et fjell før jeg kom til Mønstremyrvarden. For en utsikt! Herfra kunne jeg se over til Lista fyr og bak meg var det masse fjell. Rett og slett flott!

Møsntremyrvarden

Mønstremyrvarden

Videre fulgte jeg skiltingen mot Kleppe og Fidsel. Her begynte merkingen å bli dårligere. Mannen hadde rett! Jeg brukte litt tid og gikk litt frem og tilbake. Jeg gikk fra åpent terreng til lett skog. Etter et godt stykke kom jeg til et kryss med flere stier å velge mellom. Jeg valgte retningen Kjørsfjell, Li/Kleppe. Her gikk jeg langs en bekk og inn i en mørk skog. Da jeg kom et stykke inne i skogen ble det plutselig HELT stille. Jeg kunne ikke engang høre fuglekvitring! Ganske stilig egentlig. Etter hvert kom jeg til en skiltet port hvor det stod at det hadde vært funn av syke/døde dyr i området og at observasjoner av beitedyr pågikk. Og rett etter porten kom jeg til et sted som het Graven. Jeg tenkte for meg selv om dette stedsnavnet var helt tilfeldig eller om det bare var jeg som reagerte på det?

Jeg fulgte stien ut av skogen og gjennom en dal. I enden av dalen kunne jeg se et hvitt hus. Merkingen i dette området var veldig dårlig. Det gikk flere stier her, så det var vanskelig å vite hvor jeg skulle gå. Jeg gikk lenge rundt i dette område og forsøkte flere stier før jeg tilslutt fant et rødt merke ved huset.

Feil sti, men nydelig utsikt!

Stien gikk langs en bekk til Li gård. Nydelig strekning med fuglekvitring og bekkebrus. På Li gård møtte jeg på et par som satt ved trappen og nøyt utsikten. Jeg fortalte dem om turen og de syntes at det var gøy at noen fra Farsund gikk tur i dette området. Vi snakket litt om gården og de anbefalte meg noen tursteder i området. På dette tidspunktet hadde jeg gått i ca  3,5 timer. Jeg var langt unna bilen og jeg visste at det var på tide å komme seg hjemover. Jeg spurte dem om retningen mot Kjørsfjell og de prøvde å forklare veien. Jeg takket for meg og gikk videre opp en KJEMPEBRATT bakke og kom til Kleppe. Her er utsikten utrolig vakker, men jeg klarte ikke å nyte den da jeg var så sliten... Jeg hadde gått tom for mat og drikke. Nå var det bare å komme seg hjemover...

Li gård

Jeg prøvde å huske hva paret hadde sagt, men jeg surret for mye rundt. Jeg gikk forbi en gård og kunne velge mellom to veier. Allerede her ser jeg i ettertid at jeg har gått feil. Jeg fikk øye på et lite blått merke og konkluderte med at dette var den rette veien. Etterhvert kom jeg til et åpent landskap, også begynte området å se merkelig kjent ut...  Så plutselig skjønte jeg at jeg hadde gått en hel runde for så å komme tilbake til det samme stedet jeg hadde vært tidligere. DEN FØLELSEN! (Denne runden hadde aldri de lokale gått for å si det sånt!). Det var kjipt, men samtidig godt å kjenne seg igjen. Det begynte å bli mørkt og jeg var utrolig sliten og tørst. Det var bare å fortsette. Nå visst jeg at jeg kun hadde 1,5 t igjen før jeg var framme ved bilen.

Denne dagen gikk jeg litt over 18 km, som var 15 km mer enn planlagt...

Mønstremyrvarden sett for andre gang.

Jeg var ikke like entusiastisk...

Del 2

JEG GIR MEG IKKE!! Tre uker etter "bomturen" dro jeg tilbake igjen. Denne gangen skulle jeg til Kjørsfjell!

Det var ikke noe vandring på ukjente stier. Jeg fulgte stien rett til bestemmelsesstedet.

OG WOW, for en utsikt!!

Dette stedet er virkelig til å anbefale!!!

Hidra

Vi er nå i mai måned og naturen blomstrer for fullt!!

Nyt våren, Nyt varmen og Nyt naturen!