Flekkefjord,  Tur

Tur, solnedgang og nydelig utsikt fra Langelandsfjell, Hidra

Hidra er ei øy i Flekkefjord kommune. Det er et populært feriemål på sørlandet. Til det daglige bor det ca 600 fastboende på øya. For å komme seg ut til øya må du ta en kort fergetur fra fastlandet.

Tid: ca 1,5 time t/r uten pause.

Høyde: 287 moh.

Lengde: ca 4 km t/r

Oppstart:

Fra Flekkefjord: Kjør Fv44 mot Hidra. Sving av og kjør Fv469 til Kvellandstrand. Ta fergen over til Hidra.

Kjør Fv469 og videre Fv910 mot Rasvåg. Ta av til venstre mot Øvre Veisdal/Hummerås. Ta til høyre mot Hummerås og kjør rett frem til du ser oppslagstavlen ved Veisdal. Her er parkering og turstart. Du kan også gå fra Hummerås.

Annet:

- Oversiktskart: Veisdal - Langelandsfjell https://kart.gulesider.no/m/k5L9f

- Turløypen er merket.

Turbeskrivelse:

Første del av turen går oppover en smal grusvei. Etter hvert flater terrenget ut. Turen fortsetter videre forbi Saksemyra og Tjødnemyra før du tar av og går oppover terrenget til Langelandsfjellet.

Utsikten er fantastisk. På fine dager kan du se over til Lista fyr og Varnes fyr. Ellers har du nydelig utsikt utover Listafjorden. Du ser over til Andabeløya og Strandsfjorden. Bak ser du det lave fjellandskapet som strekker seg mellom Flekkefjord og Åna-Sira.

På toppen står en søyle med minnesmerke: Ungdommen sette steinen til minne um hundradaaret 1814-1914. Gud signe gamle Norig.

Enjoy!

Listafjorden
Søyle med minnesmerke fra 1914

Vi blogges!

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *